Безоплатна передача товарів/послуг під час воєнного стану: законодавчі неузгодженості
У даному матеріалі розглянемо детально податкові зміни, прийняті до Податкового кодексу України у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
Як відомо, Верховна Рада України приймала такі зміни в кілька заходів та в експрес-режимі, що не могло не призвести до розбіжностей у формулюванні норм.
Отже, в загальному про зміни (деталі та нюанси розглядатимемо далі) зазначимо таке.
ПДВ. Передбачається звільнення від оподаткування ПДВ товарів/послуг, що безоплатно передаються певним державним органам, установам та організаціям, іншим особам. Товари/послуги, що безоплатно передані не розглядаються як такі, що використані не в господарській діяльності (п.32 прим.1 підрозд. 2 та п.69.5 п.69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України).
Податок на прибуток. Законодавець звільнив від податкової різниці, передбаченої п.140.5.9 ст.140 Податкового кодексу України, операції з передачі коштів, майна, робіт та послуг на користь певних державних органів, установ та організацій (п.69.6 п.69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України).
Нагадаємо, що п.140.5.9 ст.140 Податкового кодексу України вимагає збільшувати фінансовий результат до оподаткування на суму коштів, вартість майна, робіт та послуг, що безоплатно передаються на користь неприбуткових організацій у сумі, що перевищує 4% від оподатковуваного прибутку минулого року.
Акцизний податок. Безоплатна передача підакцизних товарів на користь державних органів, установ та організацій не призводить до податкових наслідків з акцизного податку (пп.14.1.212 п.14.1 ст.14 та пп. «в» п.216.3 ст.216 Податкового кодексу України).
А тепер перейдемо до розбору деталей, кому ж можна без того чи іншого податкового наслідку передати товари, роботи і послуги. Забігаючи наперед, зазначимо, що в кожній із вищенаведених норм перелік державних органів, установ та організацій й інших отримувачів дещо різниться.
№ з/п | Отримувач | ПДВ | Податок на прибуток підприємств | Акциз |
1 | Збройні Сили України | + | + | + |
2 | Інші військові формування, військові частини та з’єднання | + | + | + |
3 | Добровольчі формування територіальних громад (територіальна оборона) | + | – | + |
4 | Національної гвардії України | + | + | + |
5 | Служби безпеки України | + | + | + |
6 | Службі зовнішньої розвідки України | + | + | + |
7 | Державній прикордонній службі України | + | + | + |
8 | Міністерства внутрішніх справ України | + | + | + |
9 | Управління державної охорони України | + | + | + |
10 | Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України | + | + | + |
11 | Установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету | + | + | + |
12 | Державна служба з надзвичайних ситуацій | + | + | + |
13 | Заклади охорони здоров’я державної та/або комунальної власності | + | + | + |
14 | Територіальні громади (органи місцевого самоврядування) | + | – | – |
15 | Структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій | + | + | + |
Отже, як бачимо, із загального списку в частині податку на прибуток та акцизного податку «випадають» територіальна оборона та територіальні громади. Що стосується територіальної оборони – з нею простіше, вона потрапляє під поняття «Інші військові формування, військові частини та з’єднання». А от, при передачі майна на користь територіальних громад, потрібно бути уважним і зважати на наслідки з податку на прибуток та акцизного податку.
Другий нюанс, на який варто звернути увагу. Податкові преференції діють щодо товарів, робіт, послуг, переданих на користь отримувачів, зазначених в рядках 1-11 для потреби оборони.
Для отримувачів, зазначених в рядках 12-15 Податковий кодекс України не встановлює «цільового призначення».
Третій важливий нюанс. Не всі товари, що передаються, автоматично потрапляють під податкові преференції. Зауважимо, що певний перелік товарів визначають норми Податкового кодексу України, пов’язані з регулюванням податку на прибуток.
Норми щодо ПДВ та акцизного податку не містять конкретизації щодо товарів, тобто автоматично під їх дію потрапляють всі товари/послуги.
Нижче наводимо товари, які прямо передбачені п.69.6 п.69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, тобто вони автоматично потрапляють під виключення щодо збільшення фінансового результату до оподаткування згідно з п.140.5.9 ст.140 Податкового кодексу України:
- Спеціальні засоби індивідуального захисту (каски, підшоломи, амортизатори, бронежилети, ниток та тканин (матеріалів))
- Лікарські засоби та медичні вироби
- Товари оборонного призначення*
- Технічні засоби спостереження
- Засоби особистої гігієни
- Продуктів харчування
- Предмети речового забезпечення
Ви запитаєте: «А що з іншими товарами, роботами, послугами»? Відповідаємо: перелік інших товарів, робіт та послуг, передача/поставка яких не потраплятиме під податкові коригування, передбачені п.140.5.9 ст.140 Податкового кодексу України, має бути визначена окремою постановою Кабінету Міністрів України, яка станом на дату підготовки матеріалу (22.04.2022р.), не розроблена.
Таким чином, найбільш поширені товари, наприклад, такі як от транспортні засоби, пальне, на сьогодні передаються на потреби оборони з ризиком не бути включеними до складу «податкових» витрат.